Infanteria, caballeria, artilleria

1 juli 2016 - Lima, Peru

Hallo daar,

Ik ben hier ondertussen weeral 3 dagen, dus waar zal ik beginnen.. Mijn vlucht verliep relatief vlot, buiten het feit dat mijn schermpje het niet goed deed en ik verhongerde. Jammer maar helaas duurden die 12 uren dus een eeuwigheid. Toen ik eindelijk aankwam in de luchthaven van Lima zou Nele mij staan opwachten. Dat deed ze ook, maar na 2 uur wachten kwam ze op het idee om een muffin te gaan kopen voor mij, net op het moment dat ik door de deuren zou lopen. Dat zorgde natuurlijk voor enige verwarring van mijn kant. ;)

De eerste dag waren we al vroeg wakker en trokken we richting Villa hermosa, één van de community centers in de sloppenwijken. Daar werden we meteen in groepjes verdeeld. Elk groepje kreeg een gezin toegewezen waarvan het huisje zou opgeknapt worden. Omdat het gezin met 4 personen in 2 kleine ruimtes woonde/sliep werd voor de kinderen een kamertje gebouwd. Ik en Nele haalden onze schilderskills boven in de 'jongenskamer' en het resultaat was dan ook fantastisch! Je moest hem zien glunderen, ik krijg er nog kippenvel van... :) 'S avonds gingen we nog mee eten als afscheid van de groep die de voorbije week aan het werk was. Om de ene of andere vreemde reden heb ik last van een enorme jetlag waardoor ik me dus vroeg in mijn slaapzak wurmde.

De volgende ochtend vond mijn biologische klok het nodig om mij te wekken om 5 uur, joepiejahee, lang leve het tijdsverschil! Na Nele haar dagelijkse ochtendloopje ontbeten we op ons gemakje en werden we opgepikt om naar het andere community center te gaan. We speelden er spelletjes met de kindjes en zo vloog de tijd alweer voorbij. We kookten nog lekkere chili sin carne en kropen gezellig onder het dons.

Vandaag werd geen activiteit gedaan in de sloppenwijken omdat de werknemers al een tijdje non-stop aan het werk zijn. Daarom regelde Patty, de fantastische vrouw die ervoor zorgde dat we naar Peru kwamen, dat we een dagje naar de legerbasis van Lima konden. Door alle wilde verhalen die Nele vertelde, over parachute springen en bungee jumpen, deed ik al in mijn broek nog voor we er waren. ;) Uiteindelijk bleek het een oefenterrein te zijn waar de militairen leren op welke manier ze uit een vliegtuig moeten springen. We kregen een echte legerhelm en harnas aan en waren klaar voor het echte werk! We starten onze klim beneden aan het gebouw waar we 10 minuten later af zouden springen. Of je het nu wou of niet, springen zou je, dus diegene die terugkrabbelden werden gewoon geduwd, hilarisch! Gelukkig bracht iedereen het er levend vanaf ;)

Dit weekend start in de centra's de 'veterinarian campagne' waar mensen kunnen komen met hun huisdieren of straathonden. Wij gaan een kijkje nemen om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat en of we ergens kunnen helpen.

Tot snel!

Muchos besos :D