Ai carambaaa!!

9 juli 2016 - Cotopaxi National Park, Ecuador

Ai caramba is zeker en vast het eerste woord (nu ja, eigenlijk 2) dat in me opkomt na deze drie eerste dagen in Ecuador.

​Het begon allemaal woensdagochtend in Lima, waar we in de vroege uurtjes onze vlucht naar Quito hadden. Eens in Quito aangekomen besloten we met het openbaar vervoer te reizen. Supercheap & prachtige uitzichten, meer hebben we niet nodig! Eens we in ons hostel waren aangekomen kon de dag niet meer stuk, vriendelijke mensen, mooie kamers; check!! We trokken erop uit om tours en bussen te boeken voor de komende weken.. Dit draaide een beetje anders uit dan we verwachten dus.. Change of plans!! We besloten eerst naar Banos te gaan, daarna Cotopaxi (vulkaan)& Quilotoa (kratermeer), een dagje Quito, dan de nachtbus op; hop naar de jungle, daar voegen we nog Otavalo (grootste markt van Zuid-Amerika) aan toe. Endan last but not least, vliegen we naar Puerto Lopez om walvissen te gaan spotten!

​Donderdag ochtend begonnen we aan onze plannen. Met goede moed namen we de eerste openbare bus, die ons naar de grote busterminal bracht. Daar liep het even mis, blijkbaar verkochten ze ons het verkeerde ticket waardoor enige verwarring ontstond tussen de security en we dus begeleid werden van perron naar perron. Maar eind goed, al goed! Na 3 uurtjes op een bus met de meest fantastische uitzichten, kwamen we aan in Banos (letterlijk vertaald als toilet). Met onze oriëntatie skills vonden we, zonder adres ,ons hostel terug! Na onze spullen gedropped te hebben, namen we een busje naar de bergen, waar we de Casa del arbol bezochten (lees als: een boomhuis met schommels op het bovenste puntje van een berg). Het zonnetje kwam piepen en de wolken verdwenen langzaam, wat een fantastisch uitzicht opleverde! 'S avonds gingen we lekker vegetarisch eten en waagden we ons een duikje in de plaatselijke warmwaterbronnen. Een gemiddelde temperatuur van 40 graden en een verlichte waterval op de achtergrond, beter konden we onze eerste dag niet afronden! Nele socializede nog met enkele locals, wat uitdraaide op een uitnodiging voor een lunchdate met een oud vrouwtje dat in Quito woont.

​De volgende ochtend hadden we een tour geboekt om de watervallen te bezoeken. Stiekem hadden we ook al besloten om te gaan ziplinen, maar dat hadden we mooi verzwegen voor onze oudjes die dat schommelen van de dag voordien al gevaarlijk vonden. De watervallen waren prachtig, zeker toen we met een oud kabelliftje boven één van de watervallen bengelden. Maar natuurlijk was het ziplinen het toppunt van de dag! We gingen samen voor de buikpositie, beter bekend als 'de superman'! Zjoef daar gingen/hingen we dan, 200 meter hoog boven een gigantische klif waar een enorme rivier doorstroomde. Adrenaline all the way! Die avond keerden we nog terug met de bus naar ons vertrouwde hostel in Quito. We reorganiseerden onze rugzakken en kropen in ons bedje want de volgende dag moesten we alweer vroeg op!

​Vandaag (zaterdag), werden we om 6u50 verwacht voor onze volgende tour. Na een ritje van een uur kwamen we aan in onze haciënda. Dit is een typische boerderij die een paar kamers verhuurt aan toeristen. We lieten onze rugzakken achter en begonnen aan onze tocht richting Cotopaxi. Wooo-ooow, 'hoe schoon isda Ier!!??' Je kan je onze gelukkige gezichtjes waarschijnlijk al voorstellen.. Tot nu toe zijn we allebei onder de indruk van de ecuadoriaanse natuur! Na een wandeling tot op een hoogte van 4200 meter keerden we terug naar onze truck waar onze mountainbikes klaarstonden. Niet direct onze favoriete sport maar achteraf gezien zeker de moeite waard! Met 18 km in de beentjes keerden we moe maar voldaan terug naar onze haciënda. Hier zitten we nu, te chillen en te genieten aan de openhaard terwijl de jacuzzi zich aan het vullen is voor vanavond! Het leven kan toch mooi zijn...aaaaaah!!

​Dikke zoenen!